6 Mart 2013 Çarşamba

Karnaval - Aποκριες

Bu pazartesi itibariyle yasadigim kent karnaval havasina girmis bulunuyor. Yunanistan'da Patra'dan sonra en buyuk karnavalin yapildigi yer Xanthi.


Karnaval'in ne keyifli bir sey oldugunu Aris ile  nisanlilik ve oncesinde kesfetmistim. Ondan once Italya'da az biraz gormuslugum ve tabii ki gazete ve televizyonlardan Rio karnavalini duymuslugum vardi. Tum karnaval bilgim bu kadarken yasadigim ilk karnaval benim icin muhtesem bir eglence idi hak verirsiniz.

Birkac sozcuk ile karnavalin nasil dogdugunu yazmak isterim. Internette buldugum kadariyla karnaval, hristiyan geleneklerinden biri. Paskalya yortusundan once 40 gun sureyle et yenmeyen daha dogrusu kani olan hicbir seyin tuketilmedigi bir tur oruc donemi olan ve latinca adiyla "carnem levare" ( etten mahrum olmak ) doneminin arifesinde yapilan aslinda kilisenin cok karsi oldugu bir gelenek.  Efendim, kilise neden karsi? Cunku putperestlik ve pagan doneminden kalma bir sey . Dindar hristiyanlar her ne kadar karsi ciksalar da tum dunyada oldukca yaygin.
Senliklerde insanlarin icindeki yil boyunca bastirilmis tum duygu ve dusuncelerinin yasama  sevincinin disa vurumunu gozlemleyebilirsiniz.  Bir baska inanis da karnavalin Romalilar zamanindan cok daha once ilkbaharin yeniden canlandirmasi serefine yapilan senliklerden biri oldugu yonunde.
Ortodoks karnavali ve Katolik karnavali her zaman cakismiyor. Ortodoks takvimi aynen bizim hicri takvim gibi degisikliklikler gosteriyor.  Mesela gecen yil paskalya 15 nisanda idi bu yil ise 5 mayista.

Bu kadar wikipedia & eksi sozluk bilgisinden sonra gelelim  isin keyifli yanina. Ben karnavala bayiliyorum!. Evet tam bir yorgunluk, gurultu, kalabalik.. Ama sanirim ben onlari da seviyorum. Butun sehir tam bir acikhava diskosuna donusuyor. Gecit toreninin yapilacagi cadde boyunca iki gun boyunca karnaval muzikleri caliniyor. Ozellikle cumartesi gecesi ve gecit toreninin yapilacagi pazar gunu insanlar kelimenin tam anlamiyla " cozutuyor" :))
bu amcanin kulaginda kesinlikle pamuk tikali idi yoksa yok baska bir yolu

uc guzeller

Karnaval guzeli 


Gecit toreni diyip de hafife almayin sakin. Yaklasik 25 tane karnaval klubu var var ve bu kluplerin her biri Rio'daki kadar ciddi olmasa da orgutlu bir sekilde calisiyorlar. Her biri o yil karnavalda hangi giysiyi giyeceklerine, temanin ne olacagina aylar oncesinden karar veriyorlar, kiyafetler ocak ayinda gorucuye  cikiyor ve karnavaldan bir ay once de hepsi bitiyor!. Kriz doneminden once kiyafet basina 50 euro odeniyordu ortalama ama simdi bu miktar yari yariya azaldi. O kiyafetler de omur boyu sizin oluyor. Benim rahmetli kayinpederim ve kayinvalidem boyle bir karnaval klubunun kurucusu olduklari icin alt kattaki depoda hatiri sayilir sayida - tamam mutevazi olmayacagim- bir dukkan acacak kadar kiyafet var. Gecit torenine katilmadigimiz yillarda oradaki gardrobu acip acaba bugun ne giysem diyorum.

Benim en sevdigim kiyafetim 2009 yilinda katildigimiz klubun temasi olan "Hansel ve Gretel" idi.

Fonda Xanthi'nin benim en sevdigim noktasi. 
Her klubun de bir taki var. Bu da bizim sekerden evimiz idi. 
 Yuz boyamayi da cok seviyorum. Ilk yil kendi yuzumu boyadim sadece ama sonra yuz boyamam icin istekler gelmeye basladi. Bu yil eger firsat bulursam meydanda cocuklarin yuzunu boyamayi ve keceden yaptigim karnaval maskeleri satmayi planliyorum.

Bu fotograf da gecen yilki karnavaldan. Biz gecit torenine katilmadik ama eski kiyafetlerden takip takistirip gene de disari ciktik. Karnavalda evde oturulur mu hic? Yazik..



Gecit toreninden sonra tum klupler eski stadyumun onundeki parkta toplaniyor, o zamana kadar sarhos olmayanlar aradaki acigi tamamliyor, her yer izgara kofte ve sosis kokuyor, her delikten acayip kiyafetli insanlar firliyor. Gun batimi ile yakilan ates ve sonrasinda yaklasik yarim saat suren bir havai fisek toreninden sonra herkes dagiliyor. Eminim o gece herkes ustundeki pullari, simleri boyalari cikartmak icin kirklanmak zorunda kaliyordur :))

Bu yil gecit toreni 17 martta. Gecit torenine katilmiyoruz ama ben gene suslenip puslenip disari cikacagim tabii ki. Elde makina bir suru fotograf cekip "bizimlesın " ya da "bizimla deyılsın" yapacagim.  Heheeheh

Merak edenler icin linki de vereyim. Buradan ingilizce secenegini secip daha cok bilgi alabilirsiniz. Tum kluplerin bu yilki kreasyonlarini da gormeniz mumkun.

17 mart gecesi "2013 "karnaval yazisina kadar gorusmek uzere!..
 
 

16 yorum:

  1. Bu kilise de bir tuhaf :P Sanki noel kutlamalari, agac susleme falan pagan inanislardan gelmiyor.. Sanki noel tarihini bile pagan inanislardan alip kendilerine adapte etmemisler.. Neyse, bunlar isin politik yanlari ;) Siz eglenmenize bakin canim, yazi ve resimleri bekliyoruz! :-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hakikaten haa...Bu arada kilisenin et yememeye karsi oldugunu bilmiyordum. O zaman neden Noel arefesinde ve cumalari et yemiyorlar? Kilise buna da mi karsi? Bizim Uni kantininde bile cumalari et olmaz :)

      Bologna'dan Zeynep :)

      Sil
    2. Kilise et ve kani olan seyleri yemeye karsi. Mesela yumurta, mesela balik. Ama kalamar yeniyor. Son 3 gun zeytinyagi bile yemiyorlar. Sadece ot, ekmek . Sarap da yasak son gun.
      Orucun baslangici hep pazartesiye gelir ve adi da "katara deftera" yani temiz pazartesi demektir. Orucun 40. gununun sonunda goge yukselmesine kadar bu yukaridakiler yasak yenmez. PAskalyadan bir onceki persembe gecesi Hz. Isa'nin carmiha gerilmesini temsilen cenaze torenini yaparlar 4 gun sonraki paskalya gecesi " o hristos anesti" yani "Isa dirildi" diye birbirlerini kutlarlar. Ben salak salak ilk zaman paskalyaniz kutlu olsun ehehee diyordum duzelttiler. Ama bana hala biraz sacma gelir bir Musluman (!) olarak. Hristos anesti diyince sen de "aleitia anesti" yani "gercekten dirildi" diye yanitlamak lazim oyle efxaristo filan olmuyor :)
      Amaaan ben bayagi ogrenmisim bu adetleri .

      Sil
    3. Bunlari biliyorum zaten de ben demek ki yanlis anlamisim yazdigini. Kilise, karnaval kutlamasina karsi, et yemege degil yani :) Sanki bu et yememeye karsiymis gibi anladim ben :)

      Z.

      Sil
    4. Bu arada bu oruc donemini sanirim en cok ortodokslar bu kadar ciddiye aliyor :) Ortodoks bir arkadasim, bu donemde sex'in de yasak oldugunu soylemisti :)

      Z.

      Sil
    5. Evet evet et yemek sadece oruc doneminde yasak ama karnaval kutlamasina paganligi cagristirdigi icin karsilar.
      Sorma ortodokslaar acayip ciddiye aliyor tanidigim gencler de et yemezler ama sex yasak diilmis Aris'e sordum simdi . :))

      Sil
    6. Yilbasi kutlamasina da karsi kilise. Bizim dangalaklar da yilbasini Noelle karistirip kutlamazlar :) Aris'e sordun haaa, isine gelmemis olabilir mi? :P Ne bileyim, cok koyu dindardi bu arkadas.

      Sil
    7. hahaha ayni sey benim de aklima geldi.. Dindariz evet sorma ama paskalyaya kadar etsizlige dayanamaz hep yer. Oruc tuttuguna simdiye kadar hic sahit olmadim :P

      Sil
  2. Yasemincim o tarafi hiic karistirma.. Tutar bir taraflari yok :)
    Bu yil hava daha sicak olacak ve umarim yagmur da yagmayacak. Eger oyle olursa cok guzel fotograflar gelir kesinlikle :)

    YanıtlaSil
  3. Bu tarihlerin bu kadar farklı olduğunu bilmiyordum. Avrupa`nın pek çok yeri Karnaval`ı çoktan kutladı. Almanya`da katolik bölgelerde kutlanıyor daha çok. Protestanlar kutlamaz. Şubatın ilk haftasına denk geldi sanırım bu sene.
    Paskalya ise bu sene 29 martta başlıyor. (yani Karfreitag)

    Şu son fotoğrafa bayıldım! Gel de kutlama Karnaval`ı:) Bu ne aşk!!!!!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Semi'cim evet tarih habire degisiyor. Ben bu yildan cok umitliyim en azindan daha sicak olacak ama bir yandan da 1 mayis piknigi gume gidecek. Mangalda et olayi filan olmaz sanirim.
      Gel seni de boyayayim susleyeyim, Bizde malum gardrop saglam :)
      begendigin fotografi ben de cok severim ( uzerinde biraz oynadim ama )

      Sil
  4. Oyoyoy, ne guzel resimler bunlar yav, ben sizi daha cok gormek istiyorum burda, banane!
    Bu arada benim felegim dondu kizim nasil ogrendin bunlari yaaa, burada 100 tane kilise var kim kime bagli bilmem, Viken Ermeni kilisesine gidiyor diye biraz asinayim ama genel olarak benim anladigim, paskalyada cikolata yiyos, kirismisda cikolata ve kurabiye yiyos, sukran gunumuzun dunyayla alakasi yok onda da hindi yiyos! Hahahaha karnaval yok onun yerine cadilar bayramini uydurmuslar bi taraflarindan....dunya gider mersine amarika gider tersine :-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ehehheeh evet cok eglenceli. Aslinda siz de olacaksiniz ne guzel seberirdik.
      Senin etkinlikleri hatirlaman benim adres tarif etmeme benzemis. Ben de hep pastane- lokantaya gore yol tarif ederim :))
      Amarikalara bol bol opucuk..
      Azicik bekle iste onumuzdeki hafta yeni fotograflari yuklerim.

      Sil
  5. Bizde ilk defa mahalle meydanında "çikno pemti" yapıcaz bu yıl. Oruçtan önce kokulu perşembe.Mangal yakılacak meydanda. Benim eşim de tutmaz orucu ama son 1 hafta tutmaya kalkıyor. Ne pişireceğimi şaşırıyorum.Patra bize yakın fakat hiç heveslenmedim karnaval geçidini görmek için. Paskalya zamanı çocukluğumda yumurta boyanması ve sonra o yumurtaların saklanması ve çocukların onları bulması diye kafamda canlandırmıştım hep.
    Tabi hiç alakası yokmuş yumurta saklamanın. İşin eğlence yanı çok güzel. Hiç duymamıştım İsa dirildi diyince karşılık olarak evet gerçekten dirilti denilmesini.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ooo mahalle meydaninda cikno pempti bence cok keyifli olacak. Aklima hemen eski filmleri mahalle durumlar filan geldi.
      Bu isin en buyugu Patra'da. Ama eger hevesli degilsen sana kulfet gibi gelir. Bir de git gel insan iyice yorulur. Biz karnavalin yapildigi yerde oturdugumuz icin cok sansliyiz sonra hemen bir dus ve cuppa yatak. Cok yorgun oluyor insan cunku.
      Duymamis miydin cidden? Beni o kadar cok uyardilar ki aleitia anesti demem icin. :D

      Sil
  6. Bizde büyükler sağ kesin söylerlerdi şöyle denir diye. Xroniapolla diye akıp geçiyor paskalya

    YanıtlaSil

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...